perjantai 1. tammikuuta 2010

Ensimmäinen kunnon päivä.

P.S: KENGURUT Calgary Zoossa <3
1.1.10 Calgary

Täällä sitä ollaan nyt ensimmäinen kokonainen päivä vietetty. Saatiin nukuttua aika normaalit yöunet, iltakymmestä aamuseiskaan. Aamulla tuntui jo melkein siltä, että on ihan tässä ajassa kiinni, eikä ole ihan sisäinen kello sekaisin. Keitettiin aamulla kahvia meidän huoneessa olevalla kahvinkeittimellä, ja syötiin eilen illalla ostamaamme leipää ja Philadelphia levitettä. (Ei ollut veitsiä, niin yritettiin levittää sitä sen purkin kannella...) Tässä kuva hotellihuoneesta.

Sitten lähdettiinkin jo tutkailemaan kaupungille. Ilma oli kirkas, aurinkokin vähän paisteli, mutta oli aivan JÄÄTÄVÄN kylmä. Ei nähty koko päivänä missään mittaria, mutta varmaankin siinä 20 pakkasasteen pinnassa lämpötila pyöri. Oli siis uuden vuoden päivän aamupäivä, ja kaupungin kadut oli aika autiona. Oli ihan outoa, kun kaikki paikat oli kiinni ja muutama hassu ihminen käveli vastaan näinkin isossa kaupungissa, missä keskusta on kuitenkin täynnä lähestulkoon pilvenpiirtäjien kokoisia taloja.
Käveltiin joku 15 minuuttia ja oltiin jo ihan jäässä ja valmiita menemään sisään jonnekin. Löydettiin Calgary Tower, joka oli sentään auki, ja mentiinkin suoraan huipulle. Ulkoapäin Calgary Tower näyttää ihan Näsinneulalta, mutta on vähän korkeampi. Ylhäältä oli aivan mahtavat maisemat koko kaupungin yli, ja jopa Kalliovuoretkin näkyi. Eipä se Riskun Pekka turhaan tätä suositellut! Näköalatasanteella oli yksi sellainen kohta, missä lattia oli lasia, joten siellä pystyi kokeilla, miltä tuntuu seistä "tyhjän päällä". Se oli ihan hirveetä :D Siinä tiivistyi koko korkeanpaikankammo. Huh. Mutta hienoja kuvia tuli!

Seuraavaksi mentiin sellaisella kaupunkijunalla (matka kesti about 15 min) Calgary Zoo:hon, eli kaupungin eläintarhaan. Oli kyllä tosi hieno ja iso eläintarha, ja lajeja oli näytillä melkein jokaisesta maailman kolkasta. Nyt tietysti ei ollut ihan kaikkia eläimiä "paikalla", omissa ulkoaitauksissaan, koska on talvi ja JÄÄTÄVÄÄ. Eläintarhassa ei ollut paljon ihmisiä paikalla, mutta me uhmattiin kylmyyttä ja käveltiin koko ulkoreitti läpi, ja nähtiin kyllä monenlaisia eläimiä. Osa eläimistä oli myös sisätiloissa, mikä oli kyllä toisaalta tosi outoa. Esim. kirahvit, norsut ja virtahevot oli sisätiloissa, joihin oli rakennettu mahdollisimman hyvät olosuhteet. Tuntui, että eläimillä oli aika vähän tilaa kuitenkin, vaikka itse rakennukset olikin tosi isoja.
Meillä meni oikeastaan koko päivä siellä kierrellessä, ja sitten palattiin junalla takaisin keskustaan. Kummallakin junamatkalla meiltä alettiin kysellä, mitä kieltä me oikein puhutaan :D Jotkut arvaili että norjaa :D Tultiin käymään hotellilla ja sitten lähdettiin ravintolaan syömään. Aikamoista lomailua tämä on vielä tähän asti ollut. Huomenna on sitten "normipäivä" ja lähdetään kattelemaan kauppoja. Kahdentoista aikaan yöllä lähteekin sitten jo meidän bussi. Kysyttiin just respasta, että saadaaanko pitää koko päivä laukkuja säilytyksessä, ja se kuulemma onnistuu. Mikä helpotus! Sitten voi rauhassa kierrellä koko päivän ilman paineita. Ja sitten pitkää matkustusta taas luvassa kohti "kotia".